Bokning, biljett och betalning
Du bokar din resa via kontoret i Göteborg, resebyrå eller på vår hemsida. Bokningsavgiften är minst 200:- per person och betalas inom tio dagar. Detta är en förskottsbetalning som räknas av från resans pris.
Slutlikviden ska vara oss tillhanda senast 21 dagar innan avresan. Använd gärna de förtryckta inbetalningskorten. Vid betalning på annat sätt var noga med att ange bokningsnummer. När betalning är oss tillhanda är din inbetalningsavi giltig som biljett. Vi skickar ingen ytterligare bekräftelse utan kontaktar istället de som är försenade med betalning. Minst 20 resenärer krävs för att genomföra en resa.

Våra bussar och bussplacering
Vi samarbetar främst med Hallgrens Buss i Ulricehamn men vid högsäsong används även bussar från andra västsvenska bussföretag. Vi ställer höga krav på bekvämlighet och säkerhet. Samtliga bussar är utrustade med säkerhetsbälten och ställbara stolar. Alla bussar är även utrustade med toalett och luftkonditionering. På våra flygresor där vi använder utländska bussar är det ej säkert att toaletten är öppen. Vi stannar dock med jämna mellanrum för toalettpaus.

Alla resenärer får reserverade platser i bussen som fördelas efter bokningsdatum. På resor som är fyra dagar eller kortare gäller denna placering under hela resan. På resor som är fem dagar eller längre tillämpar vi ett rotationssystem och flyttar två steg framåt för varje resdag. Vi följer alltid samma sida i bussen och önskemål om sida kan lämnas vid bokningstillfället. De som reser i sällskap med bekanta kan vid bokning ange detta och på så sätt få sitta nära varandra i bussen.

Avbokningar och avbeställningsskydd
I många av våra resor ingår ett kompletterande avbeställningsskydd gratis där det anges. Om du inte har avbeställningsskydd genom exempelvis ditt betalkort eller din hemförsäkring så träder vårt avbeställningsskydd i kraft. Om du behöver avbeställa din resa skall detta ske så snart anledning uppkommit och innan resan påbörjats. Avbokningar tas emot på jourtelefonen 031-55 00 04. Vid avbokning tas anmälningsavgiften eller 500 kr ut per person oavsett anledning.

Kredit och betalkort
Vi tar kredit- eller kontokort på kontoret, det går även bra att betala med kort på vår hemsida.

Pass och försäkringar
På resor inom Norden gäller passfrihet. Vid resor inom övriga Europa ska ett giltigt pass medtagas. Vid inresa till länder som ingår i Schengenområdet sker ingen obligatorisk passkontroll men vid särskilda omständigheter kan tillfälliga kontroller förekomma. På resor till länder utanför Europeiska unionen måste passet vara giltigt minst sex månader efter utresa. Här är passkontroller obligatoriska och det är även viktigt att passet är helt.
Vi säljer inga extra reseförsäkringar. En vanlig hemförsäkring ger ett bra grundskydd. Om ni vill teckna en tilläggsförsäkring för en resa rekommenderar vi att ni kontaktar ert försäkringsbolag. Sjukvårdsbesök utomlands underlättas mycket av medtagande av EU-kort som kan beställas från Försäkringskassan.

Önskemål
Ibland finns det särskilda önskemål inför en resa. Det kan exempelvis gälla bussplats intill bekanta, allergier, eller handikapp. Dessa bör meddelas vid bokning så att hotellen blir informerade i god tid. Vi kan inte garantera att alla önskemål tillgodoses eftersom hotellen även har andra gäster att ta hänsyn till men vi kommer att göra vad vi kan för att de ska uppfyllas. Vi rekommenderar glutenintoleranta att för säkerhets skull ta med eget bröd.

Tider på resan
Alla tider i katalogen är lokala. Många av tiderna är cirkatider och påverkas av en rad faktorer. Ankomsttider till exempelvis städer eller hotell är ungefärliga och påverkas givetvis av trafik- och väderleksförhållanden. Det kan även förekomma ändringar för tider gällande färjor, utflykter och middagar. Observera även att öppetider för exempelvis butiker, restauranger och museer kan påverkas av länders nationella helgdagar.

Måltider på resan
På de flesta av våra resor bokas hotellen med halvpension. Övernattningen köps som ett paket och menyers sammansättning bestäms av hotellen. Många hotell serverar internationell mat för att den ska passa så många som möjligt av hotellets gäster. Vi rekommenderar de som vill pröva lokala maträtter att göra detta under luncherna. Eftersom hotellen komponerar sina menyer oberoende av varandra kan tillfälligheter göra att liknande maträtt serveras vid fler än ett tillfälle under en och samma resa, men vi försöker i möjligaste mån att undvika detta.

Bagage
Maxvikt för bagage är 30 kilo per person om inget annat är specificerat. Detta inkluderar även allt som inhandlas under resan. Ni ansvarar själva för lämplig märkning av väskor och inköpta varor. Vi rekommenderar att det står namn och adress på väskor om bagage kommer på villovägar. Var god meddela kontoret om ni planerar att ta med exempelvis rullator, reserullstol eller barnvagn.
Om något bagage glöms kvar i bussen kontaktas Hallgrens Buss, tel. 0321-53 20 90. Ägodelar som glömts på hotell kan efterlysas genom att kontakta resebyrån.

Barn
Barn under 12 år får 25% rabatt.

Anslutning och påstigningsplatser
Vi startar våra resor från Göteborgsoperan. Alla våra resor utgår från Ulricehamn och kör via Riksväg 40 till Göteborg som är vår vanligaste påstigningsplats. Från Göteborg tar resorna olika färdvägar beroende på resmål. Vi erbjuder påstigning på ett flertal påstigningsplatser. En påstigningsplats kan ändras efter önskemål men senast en vecka innan resans avfärd.

Anslutningshotell
För er som önskar spendera en dag i Göteborg så kan vi till förmånliga priser boka hotellövernattning i centrala Göteborg dagen innan och efter avresan. Våra samarbetshotell ligger på gångväg från Centralstationen och vår avreseplats.

Hotell
Våra hotell håller oftast god mellanklass eller bättre. Vid boende på övernattningshotell är det vanligt att hotellen ligger utanför eller i utkanten av övernattningsstaden. På så sätt kan vi hitta prisvärda övernattningar på hotell av affärshotellskaraktär. På julmarknadsresor ligger oftast våra hotell centralt med gångavstånd till julmarknaderna.

Hotellrum
Det förekommer skillnader mellan olika länders hotellstandard. Standarden i Östeuropa och Sydeuropa är ibland lägre jämfört med inom Norden. Naturligtvis är alla rum utrustade med WC och bad eller dusch. På vissa hotell kan det förekomma skillnader mellan rums storlek, utrustning och utsikt. Fördelningen av rummen görs ett par dagar i förväg av hotellen och hotellen ansvarar för rumsfördelning.

Enkelrumstillägg
Våra respriser i katalogen avser pris per person i dubbelrum. Vid boende i enkelrum tillkommer enkelrumstillägg vilket ses som ett tillägg för att ensam få disponera ett rum, en kostnad som hotellen tar ut. Enkelrum är mindre i storlek och håller ibland något sämre standard jämfört med dubbelrum. Enkelrumstillägg tillkommer även när en tilltänkt rumskamrat avbokar kort tid före en avresa.

Våra Garantier
Vi är stolta över att vara en av de få resebyråer i Sverige som har den högsta möjliga kreditvärderingen enligt UC. Vi ställer även lagstadgad resegaranti till kammarkollegiet, tel. 08-700 08 00 eller www.kammarkollegiet.se.

Synpunkter på resan
Många av våra resor besöker länder där kulturer, levnadsvanor och matvanor skiljer sig från våra egna. Detta bör finnas i åtanke då ni väljer att semestra utanför Sveriges gränser. Anser ni att något är fel på resan måste detta framföras på plats till reseledningen. Det ger oss möjligheten att omedelbart åtgärda felet.

 

Rolfs Flyg & Bussresor AB · Hjalmar Brantingsgatan 1 · 417 06 Göteborg · Telefon 031-550000 · info@rolfsbuss.se