Information om coronaviruset

Med anledning av coronaviruset (covid-19) får vi frågor från er resenärer. Vi tar alltid våra resenärers säkerhet på största allvar och följer noga rekommendationer från myndigheter.

Europeiska rådet har sammanställt information om rådande restriktioner i medlemsländerna. Du hittar den informationen här.

Vi rekommenderar att du tar ut ett covidbevis inför din resa. Du gör det på https://covidbevis.se/

Här hittar du information kring UD:s avrådan

Varje lands myndighet sätter egna inresekrav, för aktuell information om vad som gäller för just det land du ska resa till hänvisar vi till Svenska ambassadens Sweden Abroad som har sammanställt vad som gäller just nu.

Hur får jag information om inställd resa?
Vi kontaktar dig (i första hand via e-post) vid inställd resa, då får ni också information för att kunna bekräfta avbokningen och få resan återbetald.

Min resa blev inställd. När får jag min återbetalning?
Återbetalningar görs löpande, ungefär en vecka efter inställd resa har ni pengarna på ert konto.

Kommer min resa att bli av?
Utrikesdepartementet har som ansvar att bestämma var det är säkert att resa. Om UD avråder från en särskild region dit vi har resor kommer vi att ställa in den planerade resan och återbetala resans kostnad. Detta gäller även andra omständigheter som gör att resan inte kan genomföras t.ex.
- Stängda gränser
- Flygbolag ställer in rutter
När förutsättningar för att genomföra resa inte längre finns så kontaktar vi er omgående. Om ni inte hör något av oss så går resan som planerat.

Vad kan jag göra som ska ut och resa?
Vi rekommenderar alltid att du som resenär inför en resa ser över din hemförsäkring, eventuell reseförsäkring och dess villkor som gäller om en olycka eller sjukdom skulle uppstå. Folkhälsomyndigheten tillhandahåller också flera goda råd för dig som planerar att resa. Bland annat lyfter man god handhygien som en viktig faktor för att minska smittspridning. Att tvätta händerna noga i varmt vatten och tvål innan måltider och att använda handsprit är välbeprövade försiktighetsåtgärder.

Vad händer om förutsättningarna förändras under en pågående resa?
Vi följer noga utvecklingen på alla våra resmål och bevakar beslut från lokala myndigheter. Beroende på omfattning har vi möjlighet att anpassa planerade aktiviteter och resans innehåll om nya rekommendationer uppstår under resans gång.

Jag vill avboka min resa, vad gäller?
När du bokar en resa med Rolfs Flyg & Buss är du skyddad av paketreselagen. Det innebär att vi följer myndigheters beslut och agerar därefter. Om vi ställer in en resa kommer vi kontakta dig och återbetala din resa. I övriga fall gäller ordinarie avbokningsregler som återfinns under våra Allmänna resevillkor för paketresor.

Om du har ytterligare frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.


Senast uppdaterad 2021-07-04