Information om coronaviruset

Med anledning av coronaviruset (covid-19) får vi många frågor från er resenärer. Vi tar alltid våra resenärers säkerhet på största allvar och följer noga rekommendationer från myndigheter. Här hittar du information kring UD:s avrådan och längre ner på sidan hittar du information om våra åtgärder för säkert resande till tillåtna destinationer.

UD-avrådan för utlandsresor
Den 7 oktober justerade Utrikesdepartementet sina reserekommendationer:

  1. Från och med 8 oktober 2020 hävs avrådan till Malta och Slovenien.
    UD har i tidigare beslut hävt avrådan till: Andorra, Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, San Marino, Schweiz, Slovakien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten och Österrike.
  2. För övriga länder inom EU, EES och Schengen[1] har UD tidigare fattat beslut om avrådan till och med den 21 oktober.
  3. För länder som inte omfattas av punkt 1 eller 2 gäller avrådan till och med den 15 november.
[1] Estland, Irland, Lettland, Litauen.

Hur får jag information om inställd resa?
Vi kontaktar dig (i första hand via e-post) vid inställd resa, då får ni också information för att kunna bekräfta avbokningen och få resan återbetald.

Min resa blev inställd. När får jag min återbetalning?
Återbetalningar görs löpande, ungefär en vecka efter inställd resa har ni pengarna på ert konto.

Kommer min resa att bli av?
Utrikesdepartementet har som ansvar att bestämma var det är säkert att resa. Om UD avråder från en särskild region dit vi har resor kommer vi att ställa in den planerade resan och återbetala resans kostnad. Detta gäller även andra omständigheter som gör att resan inte kan genomföras t.ex.
- Stängda gränser
- Flygbolag ställer in rutter
När förutsättningar för att genomföra resa inte längre finns så kontaktar vi er omgående. Om ni inte hör något av oss så går resan som planerat.

Vad kan jag göra som ska ut och resa?
Vi rekommenderar alltid att du som resenär inför en resa ser över din hemförsäkring, eventuell reseförsäkring och dess villkor som gäller om en olycka eller sjukdom skulle uppstå. Folkhälsomyndigheten tillhandahåller också flera goda råd för dig som planerar att resa. Bland annat lyfter man god handhygien som en viktig faktor för att minska smittspridning. Att tvätta händerna noga i varmt vatten och tvål innan måltider och att använda handsprit är välbeprövade försiktighetsåtgärder.

Vad händer om förutsättningarna förändras under en pågående resa?
Vi följer noga utvecklingen på alla våra resmål och bevakar beslut från lokala myndigheter. Beroende på omfattning har vi möjlighet att anpassa planerade aktiviteter och resans innehåll om nya rekommendationer uppstår under resans gång.

Jag vill avboka min resa, vad gäller?
När du bokar en resa med Rolfs Flyg & Buss är du skyddad av paketreselagen. Det innebär att vi följer myndigheters beslut och agerar därefter. Om vi ställer in en resa kommer vi kontakta dig och återbetala din resa. I övriga fall gäller ordinarie avbokningsregler som återfinns under våra Allmänna resevillkor för paketresor.

Om du har ytterligare frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.







Åtgärder för säkert resande med anledning av Coronaviruset

För att göra det tryggt att resa arbetar vi aktivt med att säkerställa att vi når upp till de rekommendationer som ställs av våra myndigheter. Vi följer också rekommendationer hos lokala myndigheter på våra resmål. Så länge situationen kräver vidtar vi och våra samarbetspartners lämpliga åtgärder.

Rekommendationer från myndigheter justeras löpande och nya riktlinjer för allas säkerhet kan komma med kort varsel. Med anledning av det kan både lättnader och skärpningar av restriktioner ske fram till ditt avresedatum. Vi anpassar oss snabbt. För resor just nu gäller:

Bussresor

Våra bussar är extrastädade inför resan. Vi begränsar antalet passagerare för att säkerställa ett säkert resande (antalet styrs av busstorlek och storlek på respektive bokningssällskap). Som ensamresenär får du ett eget sätespar.

Vi har tillfälligt pausat vårt rotationssystem på våra bussresor under den kommande tiden. Du behåller samma plats under hela rundresan. Rotationssystemet kommer återinföras igen i framtiden när det anses lämpligt. Det finns handsprit att tillgå under våra bussresor. Våra chaufförer organiserar påstigning och avstigning för att minimera trängsel.

Flygresor

De flesta flygbolagen har vidtagit extra åtgärder för att begränsa smittspridningen. Bland åtgärderna finns till exempel krav på munskydd, förändring kring matservering och extra rengöring. För aktuella regler hänvisar vi till respektive flygbolag.

Destinationen

Vi samarbetar med flygbolag, bussbolag, hotell, restauranger och lokala företag. Vi håller regelbunden kontakt med våra samarbetspartners och ställer höga krav på att de följer nödvändiga riktlinjer.

Våra busschaufförer och reseledare är väl pålästa om de rekommendationerna som gäller på destinationen. De upplyser om det som du behöver ta hänsyn till under resan.





Länkar
Europeiska rådet har sammanställt information om rådande restriktioner i medlemsländerna. Du hittar den informationen här.

Sidan uppdaterades senast: 2020-10-08