Bokning, biljett och betalning
Ni bokar er resa genom vår kundtjänst, utvalda resebutiker eller på vår hemsida. Efter bokning skickas två inbetalningskort till er: ett för förskottsbetalning och ett för resterande betalning. Vid betalning på annat sätt var noga med att ange bokningsnummer. När betalning är oss tillhanda är er inbetalningsavi giltig som biljett för bussresor. Vi skickar ingen ytterligare bekräftelse utan kontaktar istället dem som är försenade med betalning. Minst 20 resenärer krävs för att genomföra en resa. För flygresor skickas flygbiljetter kort inför resan.

Våra bussar
Vi samarbetar främst med Hallgrens Buss i Ulricehamn men vid högsäsong används även bussar från andra bussföretag. Vi ställer höga krav på bekvämlighet och säkerhet. Samtliga bussar är utrustade med säkerhetsbälten och ställbara stolar. Alla bussar är även utrustade med toalett och luftkonditionering. På våra flygresor där vi använder utländska bussar kan vi inte garantera att toaletten är öppen. Vi stannar dock med jämna mellanrum för toalettpaus.

Bussplacering
Alla resenärer får reserverade platser i bussen som fördelas efter bokningsdatum. På resor som är fyra dagar eller kortare gäller denna placering under hela resan. På resor som är fem dagar eller längre tillämpar vi ett rotationssystem och flyttar två steg framåt för varje resdag. Vi följer alltid samma sida i bussen och önskemål om sida kan lämnas vid bokningstillfället. De som reser i sällskap med bekanta kan vid bokning ange detta och på så sätt få sitta nära varandra i bussen.

Nödvändiga handlingar och försäkringar
Det är resenärens ansvar att nödvändiga handlingar för att genomföra resan är med och i ordning inför resan, till exempel pass, visum, intyg och försäkringar. Ta alltid med pass på alla resor utanför Sverige. På de flesta resor till länder utanför Europeiska unionen måste passet vara giltigt minst sex månader efter hemkomst. Här är passkontroller obligatoriska och det är även viktigt att passet är helt. Sjukvårdsbesök utomlands underlättas genom medtagande av EU-kort som kan beställas från Försäkringskassan. Vi säljer reseförsäkringar och avbeställningsskydd, kontakta vår kundtjänst för närmare information.

Önskemål
Ibland finns det särskilda önskemål inför en resa. Det kan exempelvis gälla bussplats intill bekanta, allergier eller handikapp. Dessa bör meddelas vid bokning så att hotellen blir informerade i god tid. Vi kan inte garantera att alla önskemål tillgodoses eftersom hotellen även har andra gäster att ta hänsyn till men vi kommer att göra vad vi kan för att de ska uppfyllas. Vi rekommenderar glutenintoleranta att för säkerhets skull ta med eget bröd.

Tider på resan
Alla tider i katalogen är lokala. Många av tiderna är cirkatider och påverkas av en rad faktorer. Ankomsttider till exempelvis städer eller hotell är ungefärliga och påverkas givetvis av trafik och väderleksförhållanden. Det kan förekomma ändringar av tider gällande färjor, utflykter och middagar. Observera även att öppettider för exempelvis butiker, restauranger och museer kan påverkas av länders nationella helgdagar.

Hotell
Våra hotell håller oftast god mellanklass eller bättre. Vid boende på övernattningshotell är det vanligt att hotellen ligger utanför eller i utkanten av övernattningsstaden. På så sätt kan vi hitta prisvärda övernattningar på hotell av affärshotellskaraktär. På julmarknadsresor ligger våra hotell oftast centralt med gångavstånd till julmarknaderna. Utförligare information om våra hotell samt kartor finns på vår hemsida.

Hotellrum
Det förekommer skillnader mellan olika länders hotellstandard. Standarden i Östeuropa och Sydeuropa är ibland lägre jämfört med inom Norden. Alla rum är utrustade med WC och bad eller dusch. På vissa hotell kan det förekomma skillnader mellan rums storlek, utrustning och utsikt. Fördelningen av rummen görs ett par dagar i förväg av hotellen och hotellen ansvarar för rumsfördelningen.

Måltider på resan
På de flesta av våra resor ingår halvpension. Många hotell serverar internationell mat för att den ska passa så många som möjligt av hotellets gäster. Vi rekommenderar dem som vill pröva lokala maträtter att göra detta under luncherna. Eftersom hotellen komponerar sina menyer oberoende av varandra kan tillfälligheter göra att liknande maträtt serveras vid fler än ett tillfälle under en och samma resa, men vi försöker i möjligaste mån att undvika detta.

Anslutning och påstigningsplatser
På våra bussresor erbjuder vi upphämtning längs med färdvägen och tåganslutning från större delen av Sverige. Ett mindre tillägg tillkommer för anslutning med tåg. På våra flygresor erbjuder vi avresa från de flesta större flygplatser i Skandinavien. Resans pris varierar mellan de olika flygplatserna.

Bagage
Maxvikt för bagage är 30 kilo per person om inget annat är specificerat. Detta inkluderar även allt som inhandlas under resan. Ni ansvarar själva för lämplig märkning av väskor och inköpta varor. Vi rekommenderar att det står namn och adress på väskor om bagage kommer på villovägar. Var god meddela kontoret om ni planerar att ta med exempelvis rullator, reserullstol eller barnvagn. Om något bagage glöms kvar i bussen kontaktas Hallgrens Buss, tel. 0321-53 20 90. Ägodelar som glömts på hotell kan efterlysas genom att kontakta vår kundtjänst.

Resa på egen hand
På i princip alla våra resor finns det resenärer som reser på egen hand. En gruppresa är ett utmärkt sätt att träffa nya vänner och bekanta. Alla utflykter och de flesta måltider görs som grupp. Våra reseledare ser till att alla tar del av upplevelsen. Tyvärr tar alla hotell ut en extra avgift för boende i ett eget rum även om enkelrum varierar i storlek och i många fall är mindre än dubbelrum. Denna avgift tillkommer som enkelrumstillägg och är självkostnadspriset som hotellen tar ut.

Våra garantier
Vi är stolta över att vara en av de få researrangörer i Sverige som har den högsta möjliga kreditvärderingen AAA enligt Soliditet/Bisnode. Vi ställer även lagstadgad resegaranti till Kammarkollegiet, www.kammarkollegiet.se.

Avbokningar och avbeställningsskydd
Om ni behöver avbeställa er resa ska detta ske så snart anledning uppkommit och innan resan påbörjats. Avbokningar tas emot av vår kundtjänst eller på jourtelefonen 031-55 00 04. Vid avbokning tas en avgift på minst 500 kr per person ut oavsett anledning.

Synpunkter på resan
Många av våra resor besöker länder där kulturer, levnadsvanor och matvanor skiljer sig från våra egna. Detta bör finnas i åtanke då ni väljer att semestra utanför Sveriges gränser. Anser ni att något är fel på resan måste detta framföras på plats till reseledningen. Det ger oss möjligheten att omedelbart åtgärda felet.

Presentkort
Vi säljer presentkort som kan beställas på 0771-150000. Ge bort en fin resa i present till någon ni tycker om!

Reseledare
Vi har en reseledarkår som vi är stolta över. Reseledarna har en personlig frihet att sätta sin egen prägel på just sina resor. Deras olika bakgrunder, livserfarenheter och intressen leder till att vi fått en positiv mångfald bland våra anställda. På vår hemsida eller genom att ringa till kontoret kan ni i god tid före avresan få reda på vem som kommer att guida just er resa. Det är dock viktigt att poängtera att planeringen av reseledare är preliminär och att det kan förekomma ändringar.

Rolfs Flyg & Bussresor AB · Hjalmar Brantingsgatan 1 · 417 06 Göteborg · Telefon 031-550000 · info@rolfsbuss.se