Rolfs Flyg & Buss

Toscana

Ett av Italiens vackraste landskap

pris

10 dagar

7 975:-

Toscana räknas av många som ett av de vackraste landskapen i Italien. Här finner man pinjeträd, vingårdar, historiska konstskatter och ett härligt klimat. Ett stort antal av Italiens renässanskonstnärer och författare härstammar härifrån, varför Toscana kan sägas vara ett centrum för den europeiska kulturutvecklingen under renässansen.

Dag 1. Hemorten - Berlin
Resan avgår 07.30 från Göteborg. Vi åker genom södra Sverige och Danmark. Från Gedser avgår vår färja 15.30 till Rostock. Färjan tar strax under två timmar och det finns möjlighet att äta ombord. Väl i Rostock fortsätter vi till utkanten av Berlin där vi tar in på vårt övernattningshotell. På kvällen äter vi gemensam middag.

Dag 2. Berlin - Innsbruck
Idag färdas vi söderut genom Tyskland. Under dagen passerar vi bland annat Leipzig, Bayreuth och Nürnberg. Under eftermiddagen passerar vi München och når den vackra staden Innsbruck i Österrike. Vi bor centralt i Innsbruck och äter middag på hotellet.

Dag 3. Innsbruck - Montecatini Terme
Under morgonen kör vi över Europabron och kort därefter passerar vi gränsen mellan Österrike och Italien via Brennerpasset. Vi fortsätter sedan förbi Bolzano, Verona och Modena. Under början av kvällen kommer vi fram till Montecatini Terme. Staden ligger mitt i Val di Nievole och är en känd kurort. Under vår vistelse i Toscana bor vi på Hotel Parma e Oriente. Hotellet har swimmingpool och en trivsam terrass. Vi äter frukost och middag på hotellet varje dag. Middagarna som serveras är vanliga hotellmåltider.

Dag 4. Utflykt Pisa
Under förmiddagen bekantar vi oss närmre med Montecatini. Senare beger vi oss till det lutande tornets välbekanta stad Pisa. Här finner vi det berömda Campo dei Miracoli där stadens domkyrka breder ut sig. Vid domkyrkan reser sig dopkapellet och det som ursprungligen bara var tänkt att bli ett vanligt klocktorn. Numera känner vi byggnaden som Torre Pendente, det lutande tornet. Campo dei Miracoli är en av världens mest besökta historiska attraktioner. Bortom Campo dei Miracoli finns gator som leder till floden Arno. Utmed flodens södra strand finns den lilla gotiska kyrkan Santa Maria della Spina. Efter besöket i Pisa återvänder vi till vårt hotell. Middag på kvällen.

Dag 5. Utflykt Fattoria il Poggio
Efter frukost åker vi ut i landsbygden till området Montecarlo där vi besöker vingården Fattoria il Poggio. Här får vi förklarat för oss hur vin- och olivodlingen går till. Därefter äter vi en underbar lunch med mycket mat och vin. Vi spenderar flera timmar på vingården och återvänder mätta och glada till vårt hotell. Middag på kvällen.

Dag 6. Utflykt Florens
Efter frukost beger vi oss till Florens, Toscanas huvudstad. Här gör vi en tre timmars rundtur med lokalguide. Större delen av utflykten sker till fots. Resten av dagen är vi på upptäcktsfärd i Medicéernas stad. Här finns den vackra bron Ponte Vecchio som byggdes redan år 1345 och är den enda bron som överlevde andra världskriget. Bron har inbyggda hus och butiker och under flyter floden Arno. I hjärtat av Florens finns den mäktiga katedralen Santa Maria del Fiore, vanligtvis kallad Duomo. Den färdigställdes år 1466 och arbetet tog 170 år. Katedralens enorma kupol är 114 meter hög och är ett minne från renässansens hantverksskicklighet. I centrum finns även en handfull andra kyrkor och mycket annat av det bästa av Italiens renässans. Det blir även tid för lunch och shopping i denna oförglömliga stad. Framåt eftermiddagen kör vi tillbaka till vårt hotell. Middag på kvällen.

Dag 7. Utflykt San Gimignano
Frukost och därefter utflykt till San Gimignano. Vi reser till den vackra staden genom böljande natursköna landskap. San Gimignano härstammar från 1300-talet och hade en gång i tiden 72 höga torn. Idag finns ett fåtal torn kvar. Vår reseledare tar oss med på en promenad genom den medeltida och välbevarade idyllen. Filmen Tea with Mussolini som utspelar sig i 1930 och 1940-talets Toscana är delvis inspelad i San Gimignano. Hela utflykten kostar 10 euro. På eftermiddagen kommer vi tillbaka till Montecatini där vi äter vår sista middag tillsammans i Toscana.

Dag 8. Montecatini Terme - Feldkirch
Efter frukost lämnar vi Toscana. Vi färdas norrut mot Milano och därefter åker vi på vackra vägar förbi Como och Luganosjön mot de schweiziska alperna. Under eftermiddagen passerar vi San Bernadinopasset vilket är en fantastisk naturupplevelse. Vi passerar även det lilla furstendömet Liechtenstein som ligger vid floden Rhen. Vi skymtar huvudstaden Vaduz som omgärdas av alplandskap. Här finns Schloss Vaduz som är residens för fursten Hans Adam II. På kvällen kommer vi till Österrike och Feldkirch där vi checkar in på Best Western Hotel. Hotellet ligger centralt. Middag på kvällen.

Dag 9. Feldkirch - Hannover
Frukost och avresa. På vår väg norrut kör vi förbi Bregenz, Ulm och Kassel. Framåt eftermiddagen når vi utkanten av Hannover där vi tar in på vårt övernattningshotell. Hotellet har lobbybar där vi samlas efter middagen för att umgås den sista kvällen tillsammans.

Dag 10. Hannover - Hemorten
Frukost och avresa för sista sträckan till Sverige. Vi åker hem via Puttgarden - Rödby och beräknas nå Göteborg cirka 20.45.

Observera att rum skiljer i storlek och utförande i Montecatini.

Ingår: 9 övernattningar i dubbelrum · 9 frukostar · 9 middagar · utflykt till Pisa · rundtur i Florens · vinprovning med lunch · reseledare
Tillägg: Enkelrum 1.495:- · utflykt San Gimignano 10 euro
Resevaluta: Euro

507 personer ger den här resan
helhetsomdömet 4.5 av 5

Till den här resan finns flera olika påstigningsplatser.
Vi erbjuder även direkt tåganslutning från stora delar av Sverige.

Tryck på symbolen intill avresedatumet för att se vilka möjligheter som finns på just den avgången.
ResmålDatumPrisPlats
Toscana Hotel Parma e Oriente 10d2015-09-18 Fre7975>8
Toscana Hotel Parma e Oriente 10d2015-09-25 Fre7975>8
Toscana Hotel Parma e Oriente 10d2015-10-02 Fre7975>8

Rolfs Flyg & Bussresor AB · Hjalmar Brantingsgatan 1 · 417 06 Göteborg · Telefon 031-550000 · info@rolfsbuss.se