Dag 1. Hemorten - Peru
Vi anländer till Peru och blir upphämtade av vår buss som tar oss till vårt hotell i Lima.

Dag 2. Lima - Cusco
Efter frukost går vi ombord på vår buss som tar oss till vårt inrikesflyg till Cusco. Väl framme i Cusco blir vi upphämtade och skjutsade till vårt hotell. Efter lunch så möter vi upp vår lokalguide som skall ge oss en guidad rundtur. Höjden kan kännas sig påmind så vi tar det lugnt denna dag.

Dag 3. Cusco
Efter frukost lämnar vi staden och åker till ”Inkans bad”, som var en plats där man dyrkade vattnet och inkarikets härskare kunde vila upp sig. Endast tio minuters promenad härifrån hittar vi det röda försvarsfortet Puka Pukara, varifrån vi vandrar en smal stig upp till Kenko, templet som dedikerades åt moder jord. Vi avslutar turen genom att att ta oss vidare upp till Sacsayhuaman – ett fort som ligger beläget högst upp på en kulle med enastående utsikt över Cusco, och går sedan tillbaka ner mot Cusco genom kullerstensgatorna i San Blas. Senare under kvällen kommer vi att få en genomgång gällande de kommande dagarnas vandring

Dag 4. Cusco - Urumbambadalen
Under morgonen lämnar vi Cusco och kör genom Urubambadalen, till den lilla byn Maras, där vi ska påbörja dagens vandring. Härifrån kommer vi gå via en smal vandringsled till saltminorna i Maras. Här utvinns fortfarande saltet på samma sätt som det gjorde under inkatiden. En solig dag är det en magisk syn att se ljuset reflekteras i det vita saltet. Efter rundturen i minorna tar vi oss ner till dalen igen, där vi njuter av en lunch på en lokal restaurang. Därefter får vi skjuts till vårt hotell i Urubambadalen.

Dag 5. Urumbambadalen - Inkarikets heliga dal
Idag kommer vi att utforska marknaden i Urubambadalen, som i ursprungligen var en plats dit människor från olika byar kom för att utbyta varor med varandra. Idag har marknaden som kallas Pisaq, utvecklats till en av de absolut största souvenirmarknaderna i Sydamerika. Missa inte att äta empanadas som bakas i traditionell lerugn. Under resten av dagen har vi tid till att koppla av i de trevliga omgivningarna vid vårt hotell, så att vi är fyllda med kraft och energi inför kommande dagar.

Dag 6. Urumbambadalen - Inkaleden
Idag ger vi oss iväg på en bussresa genom Andernas hänförande landskap, där vi passerar små byar, herdar som vallar sina lamor och höga bergstoppar. Efter några timmars resa når vi platsen där vi kommer att starta vår vandring längs den berömda inkaleden. Vi inleder med att gå över hängbron som dinglar 25 meter över floden, och fortsätter längs Urubambafloden, där vi vandrar genom ett inbjudande landskap som består av täta skogar och öppna sandbankar.

Vårt första stopp är det lilla samhället Miskay, som erbjuder ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med invånarna och prova deras lokala ”Chica” som är ett friskt energigivande dryck. Härifrån går leden stegvis neråt, och på väg mot dalen passerar vi den fascinerande inkalämningen Patallacta, som ger oss en arkeologisk försmak om vad vi har att vänta de kommande fyra dagarna. Från den här magnifika utsiktsplatsen kommer vi sedan att följa Cusichaca-flodes stränder tills vi når en mer brant stigande del av leden, som tar oss till kvällens läger i Wayllabamba – som är den sista bebodda byn längs inkaleden.

Dag 7. Inkaleden
För att få ut så mycket som möjligt av dagen, börjar vi tidigt. Idag har vi den fysiskt mest krävande delen av leden framför oss. Vi börjar med en bit på 9 kilometer som innehåller en hel del branta steg och ojämn mark, men som kompensation blir vi rikligt belönade med vyer över Llullucha-dalen, Andernas bergsplatåer och mystiska urskogar. Under vår väg kommer vi även att korsa kristallklara bäckar, frodiga dalgångar samt ett naturreservat med karakteristiska Polylepis-träd. Spåret fortsätter därefter genom branta raviner och grästäckta landskap fram till ”Dead Woman’s Pass”, som är inkaledens högsta punkt. Härifrån kan vi njuta av en oförglömlig vy över snötäckta bergstoppar och den resterande delen av leden som ringlar sig mot horisonten. Det borde räcka som motivation för att vi ska orka ta oss ner till vårt nattliga läger i Pacaymayo. Campingen är utrustad med duschar, vilket vi verkligen har gjort oss förtjänta av efter dagens tuffa vandring.

Dag 8. Inkaleden
Efter frukost ger vi oss iväg till inkaruinen Runkurakay, som tros vara ett urtida befäst vakttorn. Härifrån förändras de omgivande vyerna gradvis till dimmiga, mosstäckta skogar som omges av höga bergstoppar. Därefter gör vi en nedstigning till ruinerna vid Sayacmarca. Med de många torgen, de bevarade bevattningskanalerna och utkiksplatserna erbjuder platsen verkligen ett utmärkt tillfälle att begrunda inkafolkets uppfinningsrikedom. Leden fortsätter längs en brant väg till ännu en magnifik inkalämning; Wiñayhuayna, som är den största och mest imponerande ruinen längs leden till Machu Picchu. Här har vi lite tid till att vandra runt på egen hand och förundras över denna urtida historiska skatt, som ligger inbäddad bland lummig grönska, blommande orkidéer och vildblommor. När kvällen kommer slår vi läger precis intill själva ruinen. Observera att temperaturen kan sjunka ner mot noll under natten, så varma kläder rekommenderas.

Dag 9. Inkaleden - Machu Picchu - Aguas Calientes
 Vi startar tidigt på morgonen och ger oss av mot Inti Punku, även känd som ”Solporten”, som en gång i tiden markerade ingången till Machu Picchu. Härifrån har vi chansen att ta del av det spektakulära skådespel som utspelar sig när solen kastar sina första gyllene strålar och jagar bort dimman över Machu Picchu – ett av världens verkliga underverk. När vi känner oss redo, tar vi oss ner till själva lämningen, där vi får en guidad tur till de urtida bostadsområdena, de rituella platserna och soltemplet. När vi har utforskat denna fantastiska plats till fullo, går vi ombord på vår buss som tar oss ner till vårt hotell i Aguas Calientes. Vi avrundar dagen med en härlig middag på hotellet.

Dag 10. Aguas Calientes - Machu Picchu - Cusco
Efter frukost återvänder vi till Machu Picchu för att besöka inkaruinerna en andra gång. Och de som vill så gör vi en vandring upp till Wayna Picchu, som ligger på 3000 meters höjd och erbjuder en panoramavy över Machu Picchu. Under eftermiddagen tar vi tåget från Aguas Calientes till Ollanta, där vi blir upphämtade med buss som tar oss till vårt hotell i Cusco.

Dag 11. Cusco
Under resans sista hela dag kan vi ägna oss åt egna aktiviteter i Cusco, inkarikets huvudstad som finns med på Unescos världsarvslista.

Dag 12. Cusco - Hemorten
När tiden är inne blir vi upphämtade av vår buss som kör ut oss till flygplatsen i Cusco, där vi går ombord på vårt flyg till Lima och därefter flyget hem till Sverige.

Ingår: Flyg t/r · 11 övernattningar i dubbelrum · 11 frukostar · 6 luncher · 4 middagar · utflykter enligt program · svensk färdledare · engelsktalande vandringsledare · vandring till Wayna Picchu · sovsäck
Tillägg: Enkelrum utanför vandringen: 2995:- · Dricks till vandringsledare och bärare under vandringen (200 usd) · Extra kostnad om bärarna bär din dagryggsäck · reseförsäkring · starka drycker
Resevaluta: Peruanska Noevo sol
Speciellt: Vi reserverar oss att kunna ändra i programmet pga väder, vind & oförutsägbara händelser.

Andra liknande resor:

Peru

Colombia

Ecuador & Galápagos

Stora Centralamerika

Rolfs Flyg & Bussresor AB · Hjalmar Brantingsgatan 1 · 417 06 Göteborg · Telefon 031-550000 · info@rolfsbuss.se