Dag 1. Hemorten – Denver
Vi flyger till Denver som är huvudstad i delstaten Colorado. Denver grundades under guldruschen i mitten av 1800-talet och var i början av 1900-talet ett oundvikligt stopp för pionjärer. Idag är staden den perfekta startpunkten för en expedition till Klippiga bergen. Efter gränskontroller samlas vi för avfärd till vårt hotell Holiday Inn Cherry Creek.

Dag 2. Denver – Rocky Mountains – Cheyenne
Idag ger vi oss in i Klippiga bergens nationalpark som erbjuder majestätiska vyer över dalar och höga bergstoppar. Här återfinns täta barrskogar, prärier täckta av vildblommor, milsvid tundra, kristallklara sjöar och vattenfall. Det finns också chans att skymta det vilda djurlivet som bland annat består av ekorrar, älgar, murmeldjur och hjortar. Vi fortsätter därefter till Cheyenne, huvudstad i delstaten Wyoming. Här har vi eftermiddagen fri och kan vila upp oss på Microtel Inn & Suites inför de kommande dagarnas aktiviteter.

Dag 3. Cheyenne – Rapid City
Efter frukost börjar vi dagen med att åka till Fort Laramie, som är ett historiskt minnesmärke i Wyoming. Den ursprungliga handelsstationen för pälshandel utvecklades till den största och mest betydelsefulla militära garnisonen vid nybyggarleden Oregon Trail som gick mot västkusten. Vi fortsätter därefter med ett besök vid Mammoth Site of Hot Springs, som har den största koncentrationen av mammutfossiler i hela världen. Framåt eftermiddagen beger vi oss till Rapid City, där vi checkar in på hotell Travelodge Rapid City för två nätter.

Dag 4. Utflykt Crazy Horse Memorial, Mount Rushmore och Badlands nationalpark
Vi inleder dagen med ett besök vid minnesmärket Crazy Horse i Black Hills i delstaten South Dakota. Skulpturen av den berömde ledaren för oglalasiouxerna som håller på att huggas ut ur berget är världens största i sitt slag. När skulpturen av Crazy Horse är färdig kommer hans huvud att vara närmare 30 meter högt och större än de fyra presidenternas porträtthuvuden vid Mount Rushmore, som är dagens nästa besök. Här har den amerikanske skulptören Gutzon Borglum i graniten huggit ut avbildningar av de fyra presidenterna Washington, Jefferson, Lincoln och T. Roosevelt. Vi fortsätter till Badlands nationalpark som är rik på fossiler och har ett säreget landskap med unika kalkstensformationer. Inom parkens område finns en av USA:s största prärier med bland annat bisonoxar och tjockhornsfår. Här stannar vi till och njuter av vyerna innan vi återvänder till vårt hotell i Rapid City.

Dag 5. Rapid City – Devils Tower – Sheridan
Efter frukost och utcheckning beger vi oss till nationalmonumentet Devils Tower, en 386 meter hög klippa i nordöstra Wyoming. Den består av den sällsynta bergarten fonolit, och dess speciella pelarstruktur tros har uppkommit när bergarten svalnade. Under eftermiddagen besöker vi nationalmonumentet Little Bighorn, som rests till minne av slaget vid Little Bighorn 1876 – en av de mest kända drabbningarna mellan prärieindianer och den amerikanska armén. Vi fortsätter därefter till Sheridan där vi checkar in för en natt på hotell Best Western Sheridan.

Dag 6. Sheridan – Cody
Vi inleder dagen med en bussresa längs Highway 14. Färden som erbjuder fantastiska vyer över det skiftande landskapet tar oss bland annat nedför Bighorn Mountains och förbi platån Bighorn Basin. Framåt sen eftermiddag anländer vi till Cody, där den legendomspunne jägaren, showmannen och soldaten Buffalo Bill levde en gång i tiden. Vi besöker Buffalo Bill-museet och checkar sedan in på vårt övernattningshotell Comfort Inn at Buffalo Bill Village Resort.

Dag 7. Cody – West Yellowstone
Idag tillbringar vi dagen i världens äldsta nationalpark, vackra Yellowstone National Park som instiftades 1872. Vid Grand Canyon of Yellowstone har vi en fantastisk vy över de magnifika vattenfallen, och om vi har vi tur får vi även se ett utbrott av den mest kända av nationalparkens runt 300 gejsrar, Old Faithful. Framåt slutet av dagen anländer vi till West Yellowstone, där vi checkar in på vårt övernattningshotell Kelly Inn West Yellowstone.

Dag 8. West Yellowstone – Grand Teton – Jackson
Efter frukost fortsätter vi vårt äventyr i Yellowstone, som bland annat är hem åt grizzlybjörn, buffel, hjort och älg. Därefter beger vi oss till Grand Teton National Park som ligger i nordvästra Wyoming, och stannar till vid vackra Jenny Lake och det historiska kapellet Chapel of the Transfiguration. Grand Teton National Park karakteriseras av bergskedjan Teton Range som ramar in det majestätiska landskapet bestående av sjöar, glaciärer och täta skogar. Under eftermiddagen anländer vi till Jackson, en typisk västernstad med trähus och cowboybarer. Här checkar vi in på vårt övernattningshotell The Virginian Lodge.

Dag 9. Jackson – Salt Lake City
Efter frukost reser vi till Salt Lake City, delstaten Utahs huvudstad som grundades av mormoner i mitten av 1800-talet. Under en guidad rundtur besöker vi bland annat Temple Square, där vi får en överblick över det vackra mormontemplet. Vi stannar även till vid State Capitol – Utahs regeringsbyggnad som ligger på en höjd med utsikt över staden. Under eftermiddagen checkar vi in för en natt på Hotel RL Salt Lake City.

Dag 10. Salt Lake City – Canyonlands – Moab
Efter frukost ger vi oss av mot Islands in the Sky, en platå som dominerar Canyonlands nationalpark. Här möts Green River och Coloradofloden, som tillsammans har gett upphov till de säregna djupa dalgångarna och branta klippväggarna som präglar landskapet. Vi checkar in för två nätter på hotell Aarchway Inn i Moab.

Dag 11. Utflykt till Arches National Park och Dead Horse Point
Vi ägnar dagen åt ett besök i Arches National Park, som har över 2 000 naturliga valvbågar som karvats fram av vind och vatten ur den röda sandstenen. Mest känd är den fristående bågen Delicate Arch. Under eftermiddagen stannar vi vid Dead Horse Point, där vi har en makalös vy över Coloradofloden och det klippiga landskapet. Vi återvänder därefter till vårt hotell i Moab.

Dag 12. Moab – Denver
Vi börjar nå slutet av vår resa och kör genom det natursköna landskapet tillbaka mot Denver. Vi passerar bland annat den välkända skidorten Copper Mountain och kör genom Klippiga bergens magiska landskap, där bland annat filmen Thelma och Louise har spelats in. Väl framme i Denver får vi en guidad rundtur bland stadens sevärdheter, som gågatan the Mall och delstaten Colorados regeringsbyggnad the Capitol. Vi checkar in för en natt på hotell Holiday Inn Cherry Creek.

Dag 13. Denver – Hemresa
Efter frukost blir vi upphämtade av vår buss som kör oss till flygplatsen.

Dag 14. Hemorten
Vi når vår hemort.

Ingår: Flyg t/r inklusive flygplansmåltider · 12 övernattningar i dubbelrum · 12 frukostar · alla utflykter enligt program · reseledare
Tillägg: Enkelrum från 8 475:-
Resevaluta: Amerikanska dollar

Andra liknande resor:

Västra Kanada

Västra USA

Nashville & Memphis

Amerikanska Södern

Rolfs Flyg & Bussresor AB · Hjalmar Brantingsgatan 1 · 417 06 Göteborg · Telefon 031-550000 · info@rolfsbuss.se